Dutch Topic

Kasper

Member
Joined
Sep 11, 2013
Messages
671
Age
33
I would like this to be a topic for dutch people, where we can discuss things such as what are good dutch brands of orange juice, aspirin, for example, in dutch.
But we can talk about whatever of course.

Ik weet niet of er naast suikerbuik en ik nog veel andere nederlanders hier rondlopen, maar er zallen vast stille luisteraars zijn.
Ik ben benieuwd of iemand een goed merk sinaasappelsap heeft gevonden, ik heb even met cool best pulp free geprobeerd,
maar ik voel me er totaal niet goed bij. Ik ben nu gewoon weer aan het persen, dat voel zowiezo het best, maar een goedkopere snellere oplossing voor zo nu en dan zou niet verkeerd zijn.

Over aspirine, ik koop die nu gewoon bij de etos, maar ik vraag me af er hier niet misschien heel veel troep bij gemixed zit. Er staat niks op de verpakking.
 

Vinero

Member
Joined
Feb 20, 2013
Messages
1,551
Age
32
Location
Netherlands
Nou maak er maar 3 Nederlands van! Ik eet meestal gewoon sinaasappels ipv sap. Meeste sinaasappelsap uit de supermarkt is uit concentraat, en ik twijfel of daar wel al de mineralen, vitaminen etc in zitten zoals in verse sinaasappels. De vezels in sinaasappels bestond volgens mij voornamelijk uit de goede vezels zoals Cellulose die makkelijk te verteren zijn, in tegenstelling tot appels waar veel Pectin in zit en wat bacteriën voedt. Dus ik zou gewoon verse, rijpe sinaasappels eten als suikerbron. Of vers geperst natuurlijk.

Aspirine bij de etos, zijn dat die van Bayer 500 mg? Die gebruik ik namelijk. Gewoon oplossen in warm water en opdrinken (behalve het witte spul op de bodem, dat is het zetmeel enzo). Zo heb ik er nooit problemen mee gehad. Kijk ook eens hiernaar http://www.toxinless.com/aspirin
Daar worden de verschillende merken aspirine vergeleken qua ingredienten. Maarja die van de kruidvat en etos Bayer 500 mg werkt prima vind ik.

Ik eet vrij veel kaas (30+) als mijn voornaamste eiwitbron. Nu staat er bij de ingredienten van de meeste soorten E251 oftewel natriumnitraat en ook vaak E160A en E160B oftwel Beta-caroteen en Annatto. Is mijn veronderstelling juist als ik vind dat E160A het minst slecht is? Weet er iemand een kaas zonder deze toevoegingen te vinden anders?
 
OP
K

Kasper

Member
Joined
Sep 11, 2013
Messages
671
Age
33
Aah een derde, ik zie nu dat er een een user is die dutchie heet, dus misschien wel 4 ;)

Haha, ik heb het precies andersom gelezen. Dat pectine de goede bacterien voedt.
En Ray Peat zegt toch dat oranges juice altijd gezeefd moet worden ?
Het zal vast ook individueel verschillend zijn.

Vezels verminderen astma via darmflora
http://www.nu.nl/wetenschap/3668144/vez ... flora.html
Cruciaal voor het effect bleek het type vezel dat de muizen kregen. De door bacteriën makkelijk verteerbare vezel pectine (die veel in fruit en groenten voorkomt) gaf wel bescherming, de vrijwel onverteerbare houtachtige vezel cellulose, die in alle groenten, fruit en granen zit en aan veel gezondheidsproduten wordt toegevoegd, hielp nauwelijks.
 

Vinero

Member
Joined
Feb 20, 2013
Messages
1,551
Age
32
Location
Netherlands
Google maar eens 'ray peat pectin' dan zie ik alleen maar dat pectin slecht is.
Volgens mij was cellulose ook niet positief, maar in ieder geval de minst slechte vezel
 

Dutchie

Member
Joined
Nov 21, 2012
Messages
1,413
Dat klopt Kasper....hier de 4e. ;)

Ik drink eigenlijk geen OJ dus als ik t eens wil dan handpers ik zelf of koop heel af en toe van Demeter.

Persoonlijk ben ik niet van pillen,dus ik geloof ook niet zozeer in aspirine....dat t zo gezond is.

@Vinero ik ben gek op kaas,hier op de markt koop ik magere geitkaas als financien t toelaten hier zijn geen E nrs aan toegevoegd en smaakt lkkrder imho. Soms als r een aanbieding is probeer ik Milner koe&geit in te slaan,maar zal niet meest veranteoorde kaas zijn.
 

Vinero

Member
Joined
Feb 20, 2013
Messages
1,551
Age
32
Location
Netherlands
Dankje Dutchie, ik ga zeker geitenkaas proberen!
Als je geen OJ gebruikt? Wat dan wel als carb source?
 

Suikerbuik

Member
Joined
Jan 25, 2014
Messages
700
Ha een Nederlands topic :).

Aspirine gebruikt ik (nog?) niet, waarom weet ik niet precies, waarschijnlijk de onbekendheid. Het doet zeker positieve dingen, schijnt diverse vormen van kanker te remmen, maar toch... Het remt prostagliadine synthese, antilichaam respons en heeft nog niet helemaal bekende invloed op het immuunsysteem. Zie hieronder aspirine en IFN-y, nog een voorbeeld waar het bepaalde (belangrijke) cytokinen remt.
Aspirin down-regulates tryptophan degradation in stimulated human peripheral blood mononuclear cells in vitro

Peat heeft zeker gelijk in theoretisch aspect, maar ik ben er nog niet zo zeker van of alles omtrent het immuunsysteem en darmflora praktisch klopt. Peat onderschrijft dit trouwens ook door te stellen dat de thymus een ontzettend belangrijk orgaan is. Ik neem aan de Peat denkt dat het metabolisme en stressreductie de drijvende kracht is voor een gebalanceerd/ goed werkend immuunsysteem en daar is zeker wat voor te zeggen! Het is alleen de vraag of het daadwerkelijk ook zo werkt in iemand waar dit het metabolisme/ immuunsysteem uit balans is geweest en juist deze mensen zoeken (hier o.a.) naar antwoorden. Er is gewoon meer onderzoek voor nodig om hier een conclusie over te trekken. Dat naast het metabolisme het immuunsysteem een cruciale rol speelt in ouderdom:
The nuclear vitamin D receptor controls the expression of genes encoding factors which feed the "Fountain of Youth" to mediate healthful aging.

Hier op het forum wordt veel vitamine D gebruikt.. Ik weet nog zo net niet of dat een goed idee is.. In een gezond persoon worden nauwelijks afwijkingen gevonden, omdat het lichaam in staat is dit te reguleren. Maar wanneer lage vitamine D 25-OH gevonden worden, en dat is heel vaak tegenwoordig :( (de helft v/d bevolking?), is dit een teken van disfunctie en geen oorzaak. 25-OH is een VDR antagonist, dus of suppletie helpt?? Tijd zal het uitwijzen, ik denk bijna zeker van niet, tenzij een metabolisme zulke uitgesproken invloeden heeft op het microbiome in weefsel..

We kunnen wel studies op steriele proefdieren aanhalen, maar heeft dat enige betekenis? Een steriele wereld is voor ons onmogelijk en bovendien hebben proefdieren die steriel zijn hebben een onder ontwikkeld immuunsysteem, en spelen bacteriën klaarblijkelijk ook nog een hele andere belangrijke rol.
Gut microbiota promote hematopoiesis to control bacterial infection.

Tevens bestaat er vaak niet iets als goed of slecht en dat is ook met pectine, het is maar net wat het lichaam (microflora in dit geval) ermee doet. De darm is een ontzettend complex mechanisme, waar zeker energie/ efficiënt metabolisme de spil is voor een goed functionerend spijsveteringsstelsel (spijverteringsappen, enzymen, migrating motorcomplex, ...). M.i. zouden we ons ook moeten richten op tight-junctions, wanneer deze in orde zijn is LPS influx sowieso minimaal. Wanneer pectine dus omgezet wordt tot butyraat, zorgt dit voor de inductie van Treg cellen (verminderde allergie response - astma), verminderde doorlaatbaarheid, verhoogd metabolisme (SCFA's zijn extreem potent!). Mmmh...?? Of iets goed of schadelijk is hangt dus van de persoon af. Wanneer jij je perfect voelt bij bepaalde vezels is dit een goed teken.
Regulation of Tight Junction Permeability by Intestinal Bacteria and Dietary Components

Overigens geen twijfel over het werk van Peat hoor, serotonine, oestrogeen, histamine, PTH, endotoxine, STRESS HORMONEN zijn inderdaad zwaar negatief voor het metabolisme en immuunsysteem. Daarnaast heb ik er een hekel aan om 2 aparte dingen op te noemen, het immuunsysteem en metabolisme zijn niet 2 onafhankelijke systemen. Alles heeft een zekere samenhang. Tijd zal het leren of sommige componenten uit voeding, zoals pectine echt schadelijk zijn voor het lichaam. En zo ook broccoli met dat DIM, echter dan met mate! :).

Ik gebruik sinasappelsap van CB alleen zeef de vezels eruit. Ik perste eerst zelf, maar begreep van Kiran dat in concentraat veel meer hesperitin zit (aromatase inhibitor) en dat is duidelijk merkbaar. Ik wil dit sinasappelsap zelf gaan verrijken met koper (2 mg), zink (12 mg), en mangaan (3 mg), wat B-vitaminen en caffeine. Twijfel namelijk ook aan de voedingswaarde. Misschien dat ik ook maar wat hele sinasappels neem, thanks!

Oh en beta-caroteen. Sommige kunnen daar artritis-achtige klachten van krijgen. Of deze allergie gemedieerd zijn weet ik niet.
 
OP
K

Kasper

Member
Joined
Sep 11, 2013
Messages
671
Age
33
suikerbuik, dus jij neemt coolbest sinaasappelsap en zeeft de vezels eruit, maar waarom neem je dan niet pulp free coolbest ? :p of zie ik iets over het hoofd

Voor mij is het ook gewoon dat ik vezels uit sinaasappelsap niet lekker vind, maar appeltje op zo'n tijd vind ik heerlijk.
 

Suikerbuik

Member
Joined
Jan 25, 2014
Messages
700
Ik weet niet hoe ze deze vezelloos maken, misschien enzymen.
 

Dutchie

Member
Joined
Nov 21, 2012
Messages
1,413
Vinero said:
Dankje Dutchie, ik ga zeker geitenkaas proberen!
Als je geen OJ gebruikt? Wat dan wel als carb source?

Fruit,palmsuiker,oerzoet,ruwe rietsuiker,ahornsiroop,mn eigen gemaakte siroop.
Aardappels en rijst ben ik nog steeds in dubio over. Ik heb iig kunnen concluderen dat gluten geen veelvoorkomend iets moet zijn,de Peatarians die het wel verdragen zijn meestal degene die thyroid nemen.

Afgezien vh feit dat ik nooit zo gek van OJ ben geweest,maak er alleen soms gummies mee met wat zout en rietsuiker erbij,wil ik liever niet mn calorieen zo naar binnen drinken.
Voorheen dronk ik strict thee only,maar laatste tijd drink ik ook dikwijls kokoswater (tis alleen zo godvergeten duur) of zelfgemaakte chocolademelk.
 

Suikerbuik

Member
Joined
Jan 25, 2014
Messages
700
Paar maanden terug besteld in USA. Stuur je wel een PM, weet niet of ik namen mag noemen.

Maar ik weet niet of ik er een fan van bent. Geeft je zeker meer energie en helderheid, maar toch.. je stress moet echt 0 zijn en dosering in fyiologische range, anders maak je oestrogeen (ik wel tenminste en dit resulteert in pijnlijke borsten, al ben ik een man!). Dus ik adviseer eerder 15-25 mg i.p.v. >50/>100 of zelfs meer.. Recentelijk heb ik veel aanbevelingen van 500-1000 mg voorbij zien komen!?
 
OP
K

Kasper

Member
Joined
Sep 11, 2013
Messages
671
Age
33
Ik heb StressNon (pregnenolone) van haidut besteld.
Het duurde anderhalve week voordat het er was.
Gister voor het eerst gebruikt.

Het viel me wel op dat ik compleet helder en uitgerust wakker werd na 8 uur slaap.
Ik weet niet zeker of het daardoor komt. Maar dat heb ik niet heel vaak.
Ik gebruikte 100mg.
Ik merkte al na een uur dat het "iets" deed. Maar dat "iets" is best moeilijk te verwoorden.
Misschien alsof prikkels minder hard binnenkomen.
 
OP
K

Kasper

Member
Joined
Sep 11, 2013
Messages
671
Age
33
Trouwens, lever geprobeerd, maar dat vind ik echt niks. Is er iets mis trouwens met leverworst of pathe ? Of zitten daar te veel vet PUFAs in ?

Ohja, en weten jullie of je aspirine in je OJ kan mixen ?
 

Suikerbuik

Member
Joined
Jan 25, 2014
Messages
700
Haha lever nee man, dat is niet te eten! Als je het trouwens over runderlever hebt. Kalfslever gaat net als je een knijper op je neus doet (haha grapje ;)). Ik kies voor lever van kleine dieren, zoals kip en liefst zo jong mogelijk.. Lever wordt wordt gemaakt met behoorlijk wat toevoegingen en spek (PUFAs).

Aspirine kan je wel mengen met sinaasappelsap, geen probleem.

Trouwens Kasper, om indicatief antwoord te geven op je histamine vraag ergens op dit forum. Histamine zou inderdaad in verschillende weefsels, verschillende functies kunnen hebben. Ook zijn vaak concentratie verschillen in verschillende type weefsels. Hoe het precies met histamine zit weet ik niet, niet in verdiept. Maar om andere voorbeelden te geven; hoge concentratie serotonine in de darmen wil niet zeggen dat deze in de hersenen ook hoog is. vaak is deze dan juist in de hersenen laag en kan je symptomen krijgen van serotonine deficiëntie. IL-6 is zo'n ander voorbeeld, IL-6 geproduceerd in actief spierweefsel zorgt voor beter glucose opname, maar wordt het geproduceerd door vetweefsel leidt het tot insuline resistentie (wel heel simpel gesteld).

Hier trouwens nog nieuwe papers die ik onlangs gelezen hebt. Zet dingen in perspectief en laat je realistisch kijken hoe zaken in elkaar steken. Hieruit blijkt maar weer dat, ondanks theoretisch Peat wel gelijk heeft/ kan hebben, de werkelijkheid veel complexer in elkaar steekt helaas.

Toll‐like receptor 9 protects non‐immune cells from stress by modulating mitochondrial ATP synthesis through the inhibition of SERCA2
Toll‐like receptor 9 (TLR9) has a key role in the recognition of pathogen DNA in the context of infection and cellular DNA that is released from damaged cells. TLR9 stimulation reduces SERCA2 activity, modulating Ca2+ handling between the SR/ER and mitochondria, which leads to a decrease in mitochondrial ATP levels and the activation of cellular protective machinery.
http://embor.embopress.org/content/15/4/438

Circulating interferon-γ correlates with 1,25(OH)D and the 1,25(OH)D-to-25(OH)D ratio.
These are the first reported in vivo findings suggesting that the 25(OH)D decrease and conversion to 1,25(OH)D increase with increasing IFN-γ in the circulation. We conclude that IFN-γ contributes to the decrease in vitamin D and the conversion of vitamin D to its active hormonal form in the circulation during inflammatory insult in humans.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22704696?dopt=Abstract

Vitamin D: a negative acute phase reactant.
CONCLUSIONS:
Serum 25-(OH)D is a negative acute phase reactant, which has implications for acute and chronic inflammatory diseases.Serum 25-(OH)D is an unreliable biomarker of vitamin D status after acute inflammatory insult. Hypovitaminosis D may be the consequence rather than cause of chronic inflammatory diseases.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23454726
 

Suikerbuik

Member
Joined
Jan 25, 2014
Messages
700
Even weer leven in blazen.

Kasper, zout de witte van de "gezondheidskraam" op de markt, zeezout maar gewassen.

Zijn er nog Nederlanders die als experiment ook DHT willen proberen?? Persoonlijk zou ik willen weten hoe het mij beïnvloedt, en dus denk ik erover om gewoon een gram of 5-10 ergens te bestellen, maar om nou 45 dollar aan verzendkosten te betalen...dat is teveel van het goede.

Vinero, eventueel heb ik een paar gram methyleen blauw van healthnatura over. Een gram gaat volgens mij 3 jaren mee bij 100 mcg/ dag.
 

tara

Member
Joined
Mar 29, 2014
Messages
10,368
Vinero, eventueel heb ik een paar gram methyleen blauw van healthnatura over. Een gram gaat volgens mij 3 jaren mee bij 100 mcg/ dag.
Hi,
I can't read Dutch, but I can read the numbers. :) If both my maths and my hunch about what you are saying are right, I think 1 gram should last nearly 3 years at ~1000mcg/day, or over 20 years at 100mcg/day?
 

Suikerbuik

Member
Joined
Jan 25, 2014
Messages
700
Oh yea, my bad. And I thought M.blue was a nootrope...

No need for your question mark there, it's good you're sharp ;), thanks.
 
Back
Top Bottom